Hieronder ziet u een overzicht van veelgestelde vragen met hun antwoorden. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op. U vindt de contactgegevens hier.
Let op: de algemene voorwaarden van ATENTO EHBO prevaleren altijd boven de tekst op deze pagina. Dus, indien onderstaande tekst op één of meer punten conflicteert met of afwijkt van onze algemene voorwaarden, dan gelden de algemene voorwaarden.
Aanmelden en betaling cursus
Hoe werkt het aanmelden voor een cursus via de website van ATENTO EHBO?
Vul eerst het opgaveformulier in op de website. Dit is te vinden onder het keuzemenu “Cursussen”. Er staat ook een link naar dit opgaveformulier onder iedere cursus, waarvoor opgave mogelijk is.
Nadat we uw opgave hebben ontvangen, sturen we u een offerte, een inschrijfformulier en onze algemene voorwaarden. U controleert de gegevens op het inschrijfformulier en corrigeert en vult aan, waar nodig. Bij akkoord tekent u de offerte en het inschrijfformulier en laat u ons de ondertekende exemplaren toekomen. Dit kan bv. via e-mail. Zodra wij de ondertekende offerte en het ondertekende inschrijfformulier ontvangen hebben en dit aan u hebben bevestigd, is uw inschrijving definitief.
Hoe werkt het aanmelden via de website van het Rode Kruis?
Aanmelding voor Rode Kruis cursussen, die door ATENTO EHBO worden georganiseerd, is ook mogelijk via de website van het Rode Kruis. Ga hiervoor naar de webshop van het Rode Kruis en selecteer de gewenste cursus. Voeg deze toe aan het winkelmandje en volg de rest van de bestelprocedure. Zodra wij uw bestelling hebben ontvangen, sturen we u een factuur. Uw inschrijving is definitief, zodra we uw betaling hebben ontvangen en deze ontvangst aan u hebben bevestigd.
Wanneer is mijn aanmelding definitief?
Als u zich aanmeldt via de website van ATENTO EHBO, dan is de inschrijving definitief, zodra wij de door u ondertekende offerte en het door u ondertekende inschrijfformulier hebben ontvangen en wij de ontvangst daarvan en uw aanmelding hebben bevestigd. Als u zich aanmeldt via de website van het Rode Kruis, dan is de inschrijving definitief, zodra we uw factuurbetaling ontvangen hebben en dit aan u hebben bevestigd.
Let op: zolang uw aanmelding niet definitief is, kan het gebeuren dat de cursus ondertussen volloopt en dat er voor u geen plek meer is.
Wanneer ontvang ik de factuur?
Als u zich via de website van ATENTO EHBO heeft opgegeven voor een cursus, dan ontvangt u de factuur na afloop van die cursus.
Als u zich via de website van het Rode Kruis heeft opgegeven, dan ontvangt u de factuur vóór de training. Uw inschrijving is in dit geval definitief, zodra u de factuur voldaan heeft en wij de ontvangst van betaling aan u hebben bevestigd.
Waarom verschillen de aanmeldprocedures van ATENTO EHBO en haar partners?
ATENTO EHBO werkt voor al haar trainingen en freelance werkzaamheden met een offerte, die u bij akkoord ondertekent en naar ons terugstuurt. We vinden dit de meest transparante methode, omdat u op deze manier de kans krijgt om rustig over het aanbod en de bijbehorende voorwaarden na te denken.
Partners waarmee we samenwerken kunnen andere werkwijzen hanteren. Daarop hebben wij geen invloed.
Als u zich voor een cursus wilt inschrijven, die zowel op onze website als die van een partner wordt aangeboden, dan kiest u de procedure die voor u het prettigst is.
In welke volgorde worden de aanmeldingen verwerkt?
Inschrijvingen worden verwerkt in de volgorde waarin de ondertekende offertes (in geval van opgave via onze website) en de factuurbetalingen (in geval van opgave via een partner website) binnen komen.
Hoe kan ik de offerte en het inschrijfformulier ondertekenen en terugsturen?
De eenvoudigste methode is digitaal ondertekenen met behulp van Rpost. We bieden deze optie aan voor alle offertes die op of na 5 januari 2025 worden verstuurd. Het gaat als volgt:
– U ontvangt een email van ons met onderwerp “Aantekend: Offerte…”
– De tekst in de email begint met “RMail verzoek elektronische handtekening”. Daaronder staat een korte uitleg.
– Onder de uitleg staat een gele knop met de tekst “Bekijk en onderteken document”
– Druk op die knop
– U gaat nu naar de website van Rpost
– Volg de aanwijzingen op het scherm
– U kunt met de balk rechtsboven door het document bladeren
– Als u akkoord bent, dan kunt u het document ondertekenen
– Enkele minuten na ondertekening ontvangt u via de email de ondertekende offerte. Ook wij ontvangen deze per email.
– Let op: de losse documenten (offerte, algemene voorwaarden en meestal ook een registratieformulier met uw persoonsgegevens) staan ook in de bijlagen. Als u digitaal ondertekent, dan hoeft u hier niets mee te doen.
Als u liever niet digitaal ondertekent, dan kunt u de documenten in de bijlagen bijvoorbeeld:
– Uitprinten, met pen aanvullen, corrigeren en ondertekenen, alle vellen inscannen en per e-mail terugsturen.
– Als u geen scanner heeft, gebruik dan bv. de camera van uw telefoon. Zorg er dan wel voor dat alle pagina’s van de ondertekende offerte leesbaar op één foto staan. De tweede foto maakt u van het ondertekende inschrijfformulier. Stuur de foto’s per e-mail naar info@atento-ehbo.nl.
– Zet uw handtekening digitaal op offerte en inschrijfformulier. Dit kan bv. in het programma Acrobat Reader. In hetzelfde programma kunt u het inschrijfformulier aanvullen en corrigeren. Sla de gewijzigde PDF bestanden op en stuur deze via e-mail terug.
Aantal deelnemers per cursus
Hoe kan ik zien of er nog plek is?
Het aantal vrije plaatsen wordt op onze website achter iedere cursusdatum vermeld. Als de cursus ook via een partner website wordt aangeboden, dan kunt u ook daar meestal het aantal vrije plekken zien.
Het aantal vrije plekken op de website van het Rode Kruis en die van ATENTO EHBO verschilt. Hoe kan dat?
Het aantal vrije plekken op de website van ATENTO EHBO wordt met de hand bijgewerkt. Hierdoor kan het zijn dat de telling achterloopt en de website van ATENTO EHBO meer vrije plekken vermeldt dan de website van het Rode Kruis.
Waarom is er een minimum en een maximum aantal deelnemers per cursus?
Er is een minimum aantal deelnemers, omdat we bij een te laag deelnemer aantal niet uit de kosten komen (denk hierbij bv. aan huur van de locatie). Het maximum aantal deelnemers heeft te maken met de kwaliteit van de les: als de groep te groot is, dan is er m.n. bij het praktische deel onvoldoende aandacht voor iedereen. Om die reden limiteren de organisaties die de diploma’s of certificaten uitgeven het aantal deelnemers per cursus.
Wat gebeurt er als het vereiste minimum aantal deelnemers niet wordt gehaald?
Als het vereiste minimum aantal deelnemers niet wordt gehaald, dan annuleren wij de cursus. U krijgt dit uiterlijk één week vóór aanvang van de cursus van ons te horen. Als een cursus waarvoor u definitief was ingeschreven wordt geannuleerd, dan vervalt de betalingsverplichting voor die cursus. Indien u de factuur al betaald hebt (bv. als u zich hebt aangemeld via de website van het Rode Kruis), dan ontvangt u van ons het volledige cursusgeld terug. U kunt er ook voor kiezen om u in te laten schrijven voor een andere gelijkwaardige cursus . Dit kunt u doen in overleg met ATENTO EHBO. Uw eerdere inschrijving wordt dan door ons omgezet naar die nieuwe datum (mits er op die nieuwe datum nog plek is). De eerdere betalingsverplichting blijft dan bestaan. En als u de factuur al betaald had, dan geldt die betaling voor de nieuwe datum.
Let op: in geval van een annulering loopt u het risico dat er bij ons geen cursus meer beschikbaar is vóór de verloopdatum van uw certificaat. U moet dan helaas op zoek naar een cursus bij een andere aanbieder. Ons advies in dit verband: schrijf u tijdig in en zorg dat er voldoende marge is tussen de cursusdatum en de verloopdatum van uw certificaat. In geval van een annulering of andere onvoorziene omstandigheden heeft u dan nog de kans om een alternatieve datum te kiezen.
De website van ATENTO EHBO vermeldt nog vrije plekken, maar nu blijkt de cursus toch vol te zitten. Wat nu?
Deze vervelende situatie is helaas niet 100 % te voorkomen. De teller van het aantal vrije plekken op de website van ATENTO EHBO kan achterlopen, omdat deze teller met de hand wordt bijgewerkt. We proberen uiteraard de tellerstand zo actueel als mogelijk te houden, maar door drukte kan hierin een vertraging ontstaan. Als er onverhoopt geen vrije plekken meer zijn, dan kunt u zich inschrijven voor een cursus, waar nog wel plek is. Als dat niet kan, bijvoorbeeld omdat uw certificaat vóór die tweede datum verloopt, dan moet u helaas op zoek naar een cursus bij een andere aanbieder.
Ons advies is: controleer de vervaldatum van uw certificaat en zorg voor een tijdige inschrijving! Probeer daarbij een ruime marge te houden tussen de cursusdatum en de vervaldatum van uw certificaat. Op deze manier hebt u in geval van een annulering of andere onvoorziene omstandigheden nog de kans om een andere cursus te vinden en te volgen vóór de vervaldatum.
Als een cursus vol zit, kan ik mijn naam dan voor die cursus op de wachtlijst laten zetten?
Ja, dat is mogelijk. Als er door annulering plekken vrijkomen, dan krijgen mensen die op de wachtlijst staan voor een cursus als eerste de kans om zich alsnog voor die cursus in te schrijven (volgorde hierbij: mensen die het langst op de wachtlijst staan eerst). Let wel: de aanmelding moet definitief zijn vóór aanvang van de cursus. Zie voor de voorwaarden het antwoord op de vraag “Wanneer is mijn aanmelding definitief?”.
Geldigheid diploma of certificaat – aantal herhalingen
Hoe lang is mijn diploma of certificaat geldig?
De geldigheidsduur staat op uw diploma of certificaat.
Hoe vaak moet ik een herhalingscursus volgen?
U dient uw competenties opnieuw aan te tonen, voordat uw diploma of certificaat verloopt. In principe is één herhalingscursus in de periode dat uw diploma of certificaat geldig is dus voldoende. Als voorbeeld: u heeft een certificaat dat twee jaar geldig is. Dan is één herhaling per twee jaar meestal voldoende.
Let op: diploma/certificaat uitgevende instanties kunnen andere voorwaarden hanteren. Controleer dus ook altijd de voorwaarden van de instantie, die uw diploma of certificaat heeft uitgegeven.
Mijn certificaat verloopt en er is voor de vervaldatum geen herhalingscursus meer beschikbaar. Wat nu?
Als er geen cursus meer beschikbaar is bij ATENTO EHBO, dan moet u helaas op zoek naar een cursus bij een andere aanbieder.
Ons advies in dit verband: schrijf u tijdig in voor een herhalingscursus en zorg daarbij dat er voldoende marge is tussen de cursusdatum en de vervaldatum van uw certificaat. Op die manier hebt u in geval van een annulering of andere onvoorziene omstandigheden nog de kans om een andere cursus te vinden.
Kan ATENTO EHBO mij een herinnering sturen, voordat mijn diploma of certificaat verloopt?
Nee, dat is helaas niet mogelijk. Het is voor ons onmogelijk om voor iedereen bij te houden wanneer het diploma of certificaat verloopt en dan ook nog op tijd een herinnering te versturen. De verantwoordelijkheid voor het geldig houden van uw diploma of certificaat ligt bij uzelf.
Een cursus verplaatsen of annuleren
Ik heb me voor een cursus opgegeven, maar ben verhinderd op die datum. Wat kan ik doen?
Neem in zo’n geval zo spoedig mogelijk contact met ons op. We zullen dan proberen om in overleg met u een oplossing te vinden.
Let op: er kunnen kosten verbonden zijn aan het annuleren van een cursus. Zie hiervoor onze algemene voorwaarden. In het geval dat u zich hebt ingeschreven via de website van één van onze partners (bv. het Rode Kruis), dan gelden de algemene voorwaarden van die partner.
ATENTO EHBO kan een training annuleren, als het aantal deelnemers te laag is. Hoe lang van tevoren hoor ik dat?
U hoort dit minimaal één week van tevoren van ons.
Als ATENTO EHBO de cursus waarvoor ik me heb opgegeven annuleert, moet ik me dan opnieuw aanmelden voor een andere cursus?
Nee, dat hoeft niet. In dit geval nemen wij contact met u op en proberen we in overleg met u een andere gelijkwaardige cursus te vinden. Uw eerdere inschrijving wordt dan door ons omgezet naar die nieuwe datum (mits er op die nieuwe datum nog plek is). De eerdere betalingsverplichting blijft dan bestaan. En als u de factuur al betaald had, dan geldt die betaling voor de nieuwe datum.
Let op: in geval van een annulering loopt u het risico, dat er bij ons geen cursus meer beschikbaar is vóór de verloopdatum van uw certificaat. U moet dan helaas op zoek naar een cursus bij een andere aanbieder. Ons advies in dit verband: schrijf u tijdig in en zorg dat er voldoende marge is tussen de cursusdatum en de verloopdatum van uw diploma of certificaat. In geval van een annulering of andere onvoorziene omstandigheden heeft u dan nog de kans om een alternatieve datum te kiezen.